Nepberichten over de energietoeslag (phishing)
Cybercriminelen hebben een nieuwe truc om aan geld op je bankrekeningen te komen. Zij versturen nepberichten. Deze nepberichten worden op twee manieren verstuurd: als sms of als email. Dit heet phishing (internetfraude).
Wat gebeurt er?
In de berichten staat dat je recht hebt op een tegemoetkoming voor de hoge energierekening. / wordt gevraagd naar een nepwebsite van MijnOverheid te gaan om de energietoeslag aan te vragen. Deze nepwebsite lijkt echt.
Met de knop 'aanvraag toeslag' wordt je gevraagd jouw privégegevens in te voeren. Het gaat om je complete naam, telefoonnummer, adres, geboortedatum, postcode en rekeningnummer.
Criminelen bellen je op
Met deze privéinformatie bellen de criminelen je op. En zeggen (van de fraudeafdeling) van je bank te zijn. Zij waarschuwen je voor internetfraude met de energietoeslag. Deze criminelen controleren een aantal gegevens met je die je net hebt ingevuld. Zoals jouw woonadres en rekeningnummer.
Meestal vragen deze cybercriminelen je een groot geldbedrag over te maken naar een andere rekening. Zodat jouw geld veilig is. Doe dit nooit!
Hoe hou je phishing met de energietoeslag tegen?
Krijg je een sms of e-mail? Vul dan niet zomaar jouw gegevens in. Controleer of je echt te maken hebt met de overheid. Berichten over toeslagen kan je altijd controleren op de officiële website van de overheid: rijksoverheid.nl. Op de website mijn.overheid.nl staan alle berichten die de overheid jou stuurt.
Je kan ook contact opnemen met Zaffier. Ga naar www.zaffier.nl/energietoeslag voor meer informatie over het aanvragen van de energietoeslag bij Zaffier.