Een nieuwe start
Ben jij een kind van ouders die zijn gedupeerd door de problemen met de kinderopvangtoeslag? Dan kunnen wij je namens jouw gemeente helpen om een nieuwe start te maken. Maar wat kunnen we dan precies voor je doen? Dat lees je hieronder.
Voor kinderen en jongeren die last hebben ervaren door de problemen met de kinderopvangtoeslag is er de kindregeling. De kindregeling is bedoeld als een steuntje in de rug voor kinderen en jongeren die op 1 januari 2005 maximaal 20 jaar oud waren. De kindregeling bestaat uit een geldbedrag, brede ondersteuning vanuit Zaffier en hulp voor persoonlijke ontwikkeling vanuit een rijksprogramma. Je krijgt een brief van de Belastingdienst met informatie over de kindregeling.
Jongeren die recht hebben op de brede ondersteuning zijn niet bekend bij ons. Het is daarom erg belangrijk dat je je bij ons aanmeldt. Daarom zijn wij onze campagne ‘Een nieuwe start’ begonnen.
Als het niet goed met je gaat, is het soms lastig om de eerste stap te zetten. Dat is heel normaal. Met iemand anders praten kan dan fijn zijn. Om er samen achter te komen wat je eigenlijk nodig hebt. En wat jou helpt. Je krijgt bij Zaffier je eigen consulent. Dat is iemand die samen met jou kijkt wat je nodig hebt. Dat is voor iedereen anders. Want er is geen standaardoplossing. Je krijgt dus hulp die past bij jouw situatie. Zodat jij een nieuwe start kan maken.
Over de hulp van Zaffier
Eerst heeft onze consulent een gesprek met je. Dat gesprek gaat over hoe het met je gaat en waar je hulp bij nodig hebt. Om jouw leven weer op de rit te krijgen. De consulent stelt samen met jou een plan van aanpak op. Daarin staat hoe Zaffier jou gaat helpen. Maar ook welke andere organisaties jou kunnen ondersteunen. Dat kan op het gebied van geld, wonen, school, werk, gezondheid en sociaal netwerk.
Voorbeelden zijn:
- hulp bij zaken die je ingewikkeld vindt of waar je heel erg tegenop ziet;
- met je meedenken als je je ergens zorgen over maakt;
- hulp bij het zoeken naar de juiste specialistische hulp, zoals van een psycholoog;
- Hoe je op jezelf kunt wonen in de toekomst, of als je al een woning hebt kijken we met jou hoe je daar een fijne plek van kunt maken.
Daarna zorgt de consulent dat de hulp er komt. Vaak voeren andere organisaties de hulp uit. Je blijft in contact met jouw consulent. Wanneer de doelen uit het plan van aanpak zijn behaald, blijf je ook in contact met jouw consulent. Dat heet nazorg. De consulent checkt dan regelmatig of het goed met je gaat. Mocht dat niet zo zijn, kan de consulent weer ondersteuning inzetten.
Welke hulp jij nodig hebt, kunnen we alleen samen bepalen
Heb je hulp nodig bij school of werk? Wil je advies over geldvragen? Of zit je niet zo lekker in je vel en wil je daarover praten? Het kan allemaal.
Je hebt heel wat meegemaakt. Daardoor kan je niet lekker in je vel zitten. Je hebt bijvoorbeeld nergens meer zin in. Of je slaapt slecht. Je verhaal delen kan opluchten. En er misschien voor zorgen dat je je beter gaat voelen.
Of het kan voelen alsof er tijd verloren is gegaan. En dat je niet de dingen kon doen die belangrijk voor je zijn. Omdat jij je aandacht voor iets anders nodig had. Door wat je hebt meegemaakt, kan het ook niet goed gaan op school. Of werk. We kunnen je helpen om weer positiever naar de toekomst te kijken.
De gemaakte fouten hebben voor veel stress gezorgd. Misschien heb je dat gemerkt thuis. Waardoor thuis tijdelijk geen fijne plek was. Of nog steeds niet is. Bijvoorbeeld omdat er vaak ruzie is.
We kijken naar jouw persoonlijke situatie en wat nodig is om een nieuwe start te maken. Dat doen we in een gesprek. We zorgen er samen voor dat deze hulp past bij jou. Wij krijgen veel vrijheid bij de ondersteuning die wij bieden. Dit moet ervoor zorgen dat de juiste hulp zo snel mogelijk kan starten.
Met wie heb je contact bij Zaffier?
Bij Zaffier werkt een team van medewerkers die veel weet over de problemen met de kinderopvangtoeslag en de hulp. Wij hebben al heel veel gesprekken met ouders en kinderen gevoerd en we weten precies hoe het herstelproces van UHT eruitziet. We denken graag met je mee over hoe jouw leven weer op de rit kan komen. En je mag ons natuurlijk alles vragen.
Stuur een e-mail naar toeslagen@zaffier.nl. We nemen snel contact met je op! Liever bellen? Dat kan naar 088 40 46 000. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.
Tip: Bekijk deze video waarin de kindregeling wordt uitgelegd.